«خوش نمک» با مجریان جدید به شبکه نسیم بازگشت حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد از ساخت فیلم سینمایی در خصوص امام رضا (ع) + فیلم موزیک ویدئوی جدید «فرزاد فرزین» برای سریال «قطب شمال» + فیلم مردم نامزد‌های نشان فردوسی را انتخاب کنند بهترین سریال ایرانی شبکه نمایش خانگی معرفی شد + آمار آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) تقدیر از ژاله علو در «شب کارگردان» فصل دوم سریال لایواکشن «وان پیس» (One piece) در دست ساخت است + جزئیات جدیدترین حواشی فیلم «بی‌بدن» | شکایت به دلیل سکانس‌های ملتهب چشم به راه افعی واقعی | نگاهی به سریال «افعی تهران» ساخته سامان مقدم نسلی آگاه بدون خلاقیت | کارشناسان درباره ویژگی‌های طراحان گرافیک جوان می‌گویند مروری بر پرفروش‌های کتاب در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی اجمالی بر تاریخچه هنر گرافیک در ایران و جهان به‌مناسبت روز جهانی گرافیست دلیل پخش نشدن برنامه «هفت» چه بود؟ اعضای کارگروه «حکیم طوس» معرفی شدند
سرخط خبرها

بررسی چگونگی عزاداری‌ها در ماه شیدایی | شور و شعور، لازم و ملزوم منبر‌های محرم

  • کد خبر: ۱۷۴۷۵۱
  • ۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵
بررسی چگونگی عزاداری‌ها در ماه شیدایی | شور و شعور، لازم و ملزوم منبر‌های محرم
محرم حسینی به‌ویژه دهه نخست آن که موسم باشکوه‌ترین و مفصل‌ترین و پرتعدادترین مجالس مذهبی است، فرصتی را فراهم می‌آورد تا زیر خیمه حضرت سیدالشهدا (ع) بهترین حس‌وحال عالم را تجربه کنیم؛ زیرا به‌گفته شاعر: «اصلا حسین (ع) جنس غمش فرق می‌کند».

آمنه مستقیمی | شهرآرانیوز؛ بهره حداکثری از فضای هیئت، الزاماتی دارد که در گفتگو با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی واعظ‌موسوی، خطیب و مشاوره خانواده، آن را بررسی کرده‌ایم و گزارش کاملش را می‌خوانید.

محور با منبر است یا مداحی؟

بیانات تازه رهبر معظم انقلاب در دیدار با مبلغان در آستانه محرم حسینی، نشان می‌دهد که مجالس مذهبی و هیئت‌های عاشورایی باید منبرمحور، واعظ‌محور و خطیب‌محور برنامه‌ریزی و عمل کنند، نه آنکه محوریت در آن‌ها با مداحی باشد، اما با وجود این ضرورت، گاه دیده می‌شود که محور برخی هیئت‌های مذهبی با مداحان و مداحی است، درحالی‌که در مقایسه با یک خطیب و منبری، مداحان آگاهی مذهبی کمتری دارند. این واعظان هستند که حدود سی‌چهل سال از عمر خود را در کسب آگاهی از معارف مذهبی صرف کرده‌اند.

تجربه طلایی و موفق سال‌های نه‌چندان دور ما نیز نشان می‌دهد که محور مجالس و هیئت‌های مذهبی با خطبا و وعاظ بوده است. نه آنکه مداحی و شور نباشد، نه! اما اصل با سخنرانی و خطابه بود و جمعیت برای شنیدن معارف اسلامی و موعظه دینی جمع می‌شدند و بخش محدودی از مجلس اهل‌بیت (ع) به سینه‌زنی و عزاداری اختصاص می‌یافت، نه آنکه منبر و سخنرانی تحت‌تأثیر مداحی و مرثیه‌خوانی قرار بگیرد.

به همین دلیل هم در این مجالس، آگاهی و اطلاعات دینی مردم افزایش پیدا می‌کرد، معارف مذهبی را فرامی‌گرفتند و با روح متعالی دین و سبک زندگی دینی آشنا می‌شدند و در ادامه، احساساتشان با مداحی ذاکران آل‌ا... (ع)، تحریک می‌شد و شور و شعور مذهبی درهم می‌آمیخت و این‌چنین، بسته تربیتی هیئت و مجالس مذهبی کامل بود.

اما چندسالی است که جلسات دینی‌مذهبی، مداح‌محور شده‌اند؛ یعنی محور عزاداری‌ها، مداحان هستند و حتی اگر از منبری و واعظ هم دعوت می‌شود، در حاشیه قرار می‌گیرند و وقت مناسب به آن‌ها داده نمی‌شود و غلبه وقت با مداحی، مرثیه‌سرایی و سینه‌زنی است و وقت کمتری به آموزش مسائل دینی اختصاص می‌یابد.

عواقب سوء بی‌توجهی به منبر و خطابه

وقتی منبر و وعظ در حاشیه قرار بگیرد و کارکرد اصیل و اصلی‌اش را از دست بدهد، خروجی آن «تربیت قشری» نسل آینده می‌شود. شهیدمطهری معتقد است مسلمانانی که در صدر اسلام، قشری (سطحی) فکر و عمل می‌کردند و به خوارج شهرت یافتند و مقابل امیرالمؤمنین (ع) خروج کردند، نتیجه رویکرد اهمال‌گرایانه دستگاه خلافت بودند.

درپی اهمال حکومت، آن‌ها از رشد لازم محروم شدند و قشری رشد کردند و با عمق دین آشنا نشدند و درکشان از آن سطحی بود، لذا در بزرگ‌سالی مقابل امیرالمؤمنین (ع) دست به شمشیر بردند، بنابراین باید مراقب بود که جوانان و نوجوانان با عمق دین و معارف مذهبی آشنا شوند. گاهی می‌بینیم جوان و نوجوان مذهبی درپی تعبیر خواب و امثال آن است و آن را سند می‌داند؛ یعنی چیزی که در دین حجیت ندارد، معیار انتخاب و دین‌داری او شده است، لذا همسو با بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در جمع مبلغان، باید قدری در محتوا و برنامه‌ریزی مجالس دینی‌مان، تجدیدنظر کنیم تا به مجلس عزاداری تراز آن‌هم در محرم حسینی برسیم.

مخاطب‌شناسی؛ شاخصه هیئت تراز

مخاطب‌شناسی نه کاری است آسان، نه سخت و ناشدنی؛ یعنی اگرچه مهارت و هنر می‌خواهد، شدنی و ممکن است. مخاطب‌شناسی یعنی اینکه بدانیم چه افرادی با چه خاستگاه و نیاز‌هایی پای منبر نشسته‌اند و به هیئت و مجلس اهل‌بیت (ع) آمده‌اند و با چه شبهاتی مواجهند. این شناخت به منبری و واعظ برای انتخاب محتوای درست و کاربردی کمک می‌کند. باید توجه کرد که صرف صحت و اصولی بودن محتوا، مجوز طرح و ضامن اثرگذاری آن به‌ویژه در جذب جوانان نیست؛ چون گاهی در منابر و هیئت‌ها و مجالس عزاداری، مطالب درست و متقن ارائه می‌شود، اما چون ناظر به نیاز مخاطب نیست و احتیاجش را برطرف نکرده است، او را جذب و در وی اثر نمی‌کند.

به‌کارگیری رویکرد‌های نابجا و غیرمتناسب در مجالس مذهبی و عزاداری‌های حسینی، نشان می‌دهد ما برای افرادی سخن می‌گوییم که آن‌ها را نمی‌شناسیم و نیازشان را نمی‌دانیم. بسته‌های منبر و هیئت باید براساس نیاز مخاطب باشد و با شناسایی او تهیه و ارائه شود تا اثرگذار باشد.

انس بیشتر هیئت و مسجد در محرم

مسجد باید اولویت زندگی مسلمانان باشد. متأسفانه گاه در‌های مساجد، بسته است و رفت‌وآمد مردم به خانه‌های خدا به برگزاری حداکثر یک وعده، دو وعده یا به‌طور خوش‌بینانه و در معدود مساجد، سه وعده نماز محدود می‌شود. بعد هم در مسجد بسته می‌شود تا وعده بعدی نماز یا برگزاری مجلس ختم و ترحیم، درحالی‌که مسجد کارکرد‌های متنوع دارد.

وقتی مردم از نظر روحی و روانی خسته می‌شوند، به کجا باید پناه ببرند؟ نیمکت پارک چقدر می‌تواند خستگی روحی انسان را برطرف کند و او را به آرامش برساند؟ گاهی نوجوان و جوان نیاز دارد به مسجد پناه ببرد و روحانی یا رهبر مسجد آنجا حضور داشته باشد و پذیرا و سنگ‌صبور او باشد.

مسجد در زمان پیامبر (ص) کارکرد‌های بسیار داشت؛ محل حضور سفیران دیگر کشورها، مقر تصمیم‌گیری برای صلح و جنگ و به تعبیر امروزی‌ها پایگاه بسیج و... بود، اما این کارکرد‌ها امروز به برگزاری نماز و برپایی مجلس ختم، محدود شده است که به‌منزله ظلم در حق مسجد و به‌نوعی تعطیلی معنوی آن است. اینکه برای حضور در مسجد، نماز تحیت سفارش شده است، ریشه در واژه حی یعنی حیات و زندگی‌بخشی دارد؛ یعنی حیات بخشیدن به مسجد با خواندن دو رکعت نماز. اما این کافی نیست، بلکه رفت‌وآمد مردم و پناه دانستن مسجد برای عموم به‌ویژه نسل جوان و نوجوان است که به مسجد حیات می‌دهد و خانه‌های خدا را از رکود خارج می‌کند.

بهترین فرصت این رفت‌وآمد، مناسبت‌های مذهبی به‌ویژه محرم حسینی است که اقشار مختلف در مساجد و هیئت‌های مذهبی حضور می‌یابند و استقرار هیئت‌ها در مساجد، می‌تواند این احیای مسجد را رقم بزند تا از ورای عزاداری‌های محرم، مسجد رونق و شکوه گذشته را بازیابد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->